Витамини и храни за добро зрение

     Витамин А е особено важен за доброто зрение, тъй като спомага за трансформацията на светлината в сетивни сигнали. Той е чувствителен към светлината и при нагряване и се изразходва в особено големи количества при работа с източници на трепкаща или флуоресцентна светлина, пред монитора на компютъра и телевизора. Никотинът и алкохолът също са унищожители на витамин А. Липсата на витамин А играе решаваща роля при възникването на нощна слепота. Ако имате проблеми с нощното шофиране, би трябвало известно време да приемате дневно от 5 000 до 10 000 І Е витамин А.

     Бета-каротинът се натрупва в черния дроб и при нужда се превръща във витамин А. По-сигурно е да се приема бета-каротин, тъй като няма опасност от предозиране. За разлика от него, максимално допустимата доза от витамин А дневно е до 10 000 І Е при по-продължителен прием. Препоръчителната дневна доза бета-каротин комплекс е между 5 000 и 25 000 І Е.

Най-добрият източник на бета-каротин са морковите, особено под формата на прясно изцеден сок. Бета-каротинът се съдържа също в жълтите и зелените плодове и зеленчуци.

За очите са важни още каротеноида: лутеин и заексантин. Те образуват жълтия пигментен слой на макулата, която предпазва светлочувствителните клетки от увреждане чрез синя светлина. Научните изследвания показват, че съществува тясна връзка между лошото хранене и дегенерацията на макулата, която може да доведе до пълно ослепяване.

Лутеинът, например, се съдържа в зелето, спанака и латинката. Препоръчителната дневна доза е 6 до 20 mg. Заексантин има в оранжевите чушки, царевицата и яйчния жълтък. Препоръчителната доза е 90 mg в комбинация с лутеин.

     Витамин В-комплекс: Тези витамини се прилагат в комбинация, защото само балансираното съотношение между тях гарантира доброто им усвояване от организма. Стресът изчерпва големи количества витамини от групата на В-комплекс.

      Витамен В1 (тиамин) е важен за функцията на очните мускули. Богати на витамин В1 са зърнените храни, пълнозърнестите продукти, жълтъкът, соевото и прясното мляко. Препоръчителна дневна доза е 10 до 50 mg.

     Витамин В2 (рибофлавин) повишава толерантността на очите към интензивна светлина и играе важна роля при снабдяването на очната леща с хранителни вещества. Липсата на витамин В2 води до уморени, сухи очи и трудна адаптация към тъмнината. При пациенти, страдащи от катаракта, се установява дефицит на витамин В2. Този витамин се съдържа в бадемите, бирената мая, прясното мляко и соевите зърна. Необходимата дневна доза е 15 до 50 mg.

     Витамин В6 (пиридоксин хидрохлорид) има важно значение за емоционалното равновесие и се съдържа в бананите, бирената мая, натуралния ориз, морковите, яйцата, рибата и пълнозърнестите храни. Препоръчва се дневна доза 50 до 100 mg. Дневната доза не бива да превишава 300 mg.

За хора, страдащи от катаракта (перде) или глаукома, е характерен недостигът на витамин В12 (цианокобаламин). Богати на витамин В12 са мидите, рибата, яйцата, млечните продукти, водораслите и други морски зеленчуци. Препоръчителната дневна доза е 200 до 400 mg.

Естествени източници на витамин В са тъмнозелените зеленчуци, бирената мая, яйцата, ядките и семената.

     Витамин С (аскорбинова киселина) е от изключително значение за запазване на очните лещи в добро здравословно състояние. Той е важен антиоксидант в борбата със свободните радикали, които могат да предизвикат дори катаракт. Имайте предвид, че пушенето силно понижава нивото на витамин С и е съществен рисков фактор за появата на катаракт. За да имат по-пълноценно действие, препаратите с витамин С трябва да съдържат биофлавоноиди (витамин Р). Биофловоноидите се съдържат в касиса, червената боровинка и гроздето. Препоръчителната дневна доза е между 200 до 500 mg.

Естествени източници на витамин С са цитрусовите плодове (лимони, портокали), киви, а така също дините и доматите.

     Витамин D регулира нивото на калция в организма и се съдържа в рибеното масло, тлъстите риби и жълтъка. Много често към прясното мляко също се добавя витамин D.

     Витамин Е (DL-алфа-токоферил ацетат) допринася за разнасянето на кислорода и необходимите хранителни вещества чрез кръвния поток до всички части на тялото, включително и до очите. Витамин Е има важно значение и за еластичността на очните мускули и очните лещи. Богати на витамин Е са пшеничените кълнове, бадемите и орехите, както и студено пресованите растителни масла. Избягвайте синтетичния витамин Е. Може да снабдите организма си с повечето витамини в достатъчно количество по естествен път чрез храната или хранителните добавки.

     Калцият има положителен ефект върху очите. Различни научни изследвания са доказали, че по-високото ниво на калций намалява риска от късогледство, отлепване на ретината и глаукома. Недостигът на калций намалява течността в окото и по този начин води до съкращаване на очната ябълка. Една от най-често срещаните причини за развитие на късогледство е злоупотребата със захар. При наличието на достатъчно калций очната ябълка добива отново нормалната си форма. Богати на калций са млякото, зелените листни зеленчуци и сардините. Добре е калцият да се приема заедно с магнезий (важно условие за дейността на ензимите и за енергията).

източник: “Живот без очила”, Лео Ангарт

 

Woman eyes

Save

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s